Es tracta dels romanents d'una antiga estrella massiva i és també un magnetar amb un camp magnètic mil bilions de vegades més potent que el de la Terra. El descobriment, liderat per científics del CSIC a l'ICE (IEEC-CSIC),  podria demostrar que els púlsars que s'han trobat fins ara a la Via Làctia són majoritàriament magnetars.

Los magnetares son los objetos cósmicos con los campos magnéticos más fuertes del universo (ESA) Un equip de científics del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) a l'Institut de Ciències de l'Espai (CSIC-IEEC) ha liderat el descobriment d'un púlsar poc després del seu naixement. Situat a uns 15 000 anys llum, dins de la Via Làctia, es tracta del púlsar més jove trobat fins ara. Consisteix en els romanents d'una antiga estrella massiva i és també un magnetar amb un camp magnètic mil bilions de vegades més potent que el de la Terra. La troballa ha estat possible gràcies a les observacions del telescopi de raigs X XMM-Newton, de l'Agència Espacial Europea (ESA), els satèl·lits Swift i NuSTAR de la NASA, i el Sardinia Radio Telescope (Itàlia).

Els púlsars es troben entre els objectes més inusuals de l'univers. Es formen a la fi de la vida de les estrelles massives mitjançant violentes explosions de supernova. Aquests esdeveniments extrems deixen restes estel·lars també extremes: romanents calents, densos i magnetitzats que emeten radiacions de forma impredictible, llençant a l'espai enèrgics raigs X i gamma en períodes de temps que comprenen des de mil·lisegons fins a anys.

El púlsar nadó, que ha estat batejat amb el nom de Swift J1818.0-1607, va ser observat per primera vegada per l'observatori Swift de la NASA al març. El que ara han captat els instruments de l'XMM-Newton és una explosió procedent del púlsar. Aquestes explosions sovint venen precedides d'esclats més petits.

Swift J1818.0-1607 no només és el més jove dels 3000 púlsars que es coneixen a la nostra galàxia, sinó que a més pertany a una estranya categoria d’objectes còsmics amb els camps magnètics més potents de l'univers: els magnetars.

El magnetar descobert té més propietats que el fan especial. És un dels objectes en rotació més ràpids mai observats, ja que és capaç de girar una vegada cada 1,36 segons, tot i contenir la massa de dos Sols i tenir un diàmetre de només 25 quilòmetres. Swift J1818.0-1607 ha demostrat, a més, que és un dels pocs magnetars que emet també ones de ràdio.

Objectes no tan poc comuns

«Els magnetars són objectes fascinants i aquest nadó sembla especialment intrigant per les seves característiques extremes. El fet que pugui observar-se tant en ones de ràdio com en raigs X ens ofereix una pista clau per resoldre l'actual debat científic sobre la naturalesa d'un tipus específic de resta estel·lar: els púlsars», comenta la investigadora del CSIC a l'ICE (CSIC-IEEC) Nanda Rea, que ha liderat les observacions de l'ESA i de la NASA.

Fins ara es creia que els púlsars magnetitzats eren poc comuns en l'univers, amb només uns 30 detectats fins a la data. Els científics havien assumit que aquests objectes eren diferents d'altres tipus de púlsars que es mostren en forma de potents emissions de ràdio. Però els investigadors que treballen amb raigs X porten temps sospitant que els magnetars són molt més comuns del que es creu. Ara aquesta troballa podria confirmar la teoria que els púlsars descoberts en la Via Làctia són magnetars en la seva major part.

«El fet que aquest magnetar es formés recentment, fa uns 240 anys, indica que aquesta idea està ben fundada», explica la també investigadora del CSIC a l'ICE Alice Borghese, una altra de les autores d'aquest treball. «En l’última década s'han descobert un gran nombre de magnetars, duplicant la població de magnetars coneguts. És com si aquests objectes volessin sota el radar quan estan latents i només es decobrissin quan desperten, com demostra aquest magnetar nadó, que s'ha mostrat molt menys lluminós abans de la gran explosió que va portar al seu descobriment», aclareix Borghese.

Esdeveniments transitoris

Alguns exemples d'esdeveniments transitoris són les explosions de raigs gamma, les explosions superlluminoses de supernova i els esclats ràpids d'ones de ràdio. Aquests energètics esdeveniments estan potencialment lligats a la formació i l'existència d'objectes joves fortament magnetitzats, com el descobert ara per aquest equip d'astrònoms.

«Els magnetars són ja de per si interessants, però a més són importants a una escala més àmplia, ja que podrien exercir un paper clau en els esdeveniments transitoris que veiem en l'univers. Els científics creuen que aquests esdeveniments estan connectats d'alguna manera amb els magnetars durant el seu naixement o en les primeres fases de la seva vida», explica Francesco Coti Zelati, un altre dels científics del CSIC a l'ICE (CSIC-IEEC) que ha participat en el descobriment.

Segons els científics, troballes com aquesta aporten llum a la comprensió del contingut estel·lar de la Via Làctia i revelen la complexitat dels fenòmens que ocorren en tot l'univers.

«Tot el grup ERC-Magnesia de l'ICE-CSIC ha contribuït a aquesta gran troballa i seguim estudiant els púlsars, monstres magnètics i gravitacionals que ens sorprenen cada dia», ha conclòs Rea.

Article de referència:

P. Esposito et al. A very young radio-loud magnetar. The Astrophysical Journal Letters. DOI: 10.3847/2041-8213/ab9742

X Inspiraciencia

FSEuropeo